Dagelijks 35 meldingen nepagenten
Babbeltrucs zijn geraffineerde smoesjes waarmee criminelen mensen proberen op te lichten. Deze dieven ogen vaak betrouwbaar, door zich voor te doen als bijvoorbeeld een reparateur, politieagent, bankmedewerker of iemand van thuiszorg, aldus Het Parool.
Soms bellen oplichters vooraf in die rol, bijvoorbeeld met de mededeling dat er ongeregeldheden zijn geconstateerd. Vervolgens komen ze thuis langs. Andere keren bellen ze direct aan of spreken ze mensen aan op straat, om daarna geld of andere waardevolle bezittingen te stelen.
Landelijk registreert de politie volgens Het Parool dagelijks zo’n 35 babbeltrucs met nepagenten. Het werkelijke aantal slachtoffers is waarschijnlijk nog groter, omdat veel gedupeerden geen aangifte doen uit schaamte. Dat iemand door een nepagent wordt gedood, is hoogst uitzonderlijk, benadrukt een politiewoordvoerder. “Ze zijn uit op geld en spullen, niet op geweld.”
Vaste telefoon
De tactieken van nepagenten, nepbankmedewerkers en andere babbeltruc-oplichters zijn telkens anders. “Maar er zitten een paar gemene delers in,” zegt bij Slachtofferhulp een medewerker die met veel gedupeerden van babbeltrucs spreekt. “Nepagenten hebben het bijvoorbeeld vaak gemunt op ouderen, omdat ze hen op een vaste huistelefoon kunnen bellen en deze groep over het algemeen gevoelig is voor gezag.”
Gedetailleerde gegevens
Uit verschillende onderzoeken blijkt bovendien dat daders vaak eerst op zoek gaan naar data en gedetailleerde persoonsgegevens, om vervolgens met deze informatie het vertrouwen van ouderen te winnen. Oplichters komen via verschillende methoden aan deze gegevens. Op sociale media als Telegram of Snapchat is zelfs een levendige handel ontstaan in zogeheten ‘leads’: lijsten met zeer gedetailleerde persoonsgegevens van mogelijke doelwitten.
Bij twijfel 112 bellen
De politie geeft volgens Het Parool ouderen mee om niet zomaar agenten toe te laten in huis en waarschuwt ook dat agenten nooit langskomen om waardevolle spullen, bankpassen of pincodes op te halen. Het advies van de politie is om bij twijfel altijd 112 te bellen. Agenten in de meldkamer kunnen controleren of het om een echt politiebezoek gaat. In het geval van een nepagent kan de politie dan ook sneller actie ondernemen en proberen de oplichter aan te houden.