Brillenwereld is booming

Opticiens lopen binnen, blijkt uit cijfers van kennisplatform Retail Insiders en een rondgang van Het Financieele Dagblad langs verschillende optiekbedrijven. In tien jaar tijd is de omzet van de sector met 75% gestegen, van €1,1 mrd netto-omzet in 2012 naar afgerond €2 mrd in 2022. Die stijging komt doordat Nederlanders meer en duurdere brillen kopen, en er meer mensen brildrager zijn. De winstmarge nam met 50% toe in dezelfde periode. Computerbrillen spelen een steeds belangrijkere rol in deze ontwikkeling, aldus verkopers.

Volgens het CBS gebruikte in 2022 65% van de Nederlanders een hulpmiddel om te zien, zoals een bril op sterkte of lenzen. In 2014 was dat 62%. De sectorbankier retail van ABN Amro zegt in het FD. ‘Nederland vergrijst en er is een aantal sectoren die daarvan profiteert, waaronder opticiens en audiciens. In het straatbeeld zie je verschillende formules terug, van discount tot high end-brillenwinkels. Er is voor ieder wat wils.’