Bij dbieb komt echt van alles langs

Om de digitale kloof in de samenleving te overbruggen, houdt dbieb digispreekuren. EW Magazine beschrijft hoe vrijwilligers bezoekers op weg helpen.

Mensen met vragen over hun telefoon, tablet of laptop kunnen in dbieb in de Blokhuispoort in Leeuwarden terecht bij het digitale spreekuur. Een 78-jarige vrijwilliger zegt in EW Magazine: ‘Ik ging met vervroegd pensioen. Dan kun je thuis gaan zitten nietsdoen, maar ik wilde mensen helpen. Ik heb ook een achtergrond in techniek en automatisering.’

Meeste vragen over wachtwoorden

Een mailbox met 3.500 ongelezen mails, boeken op een e-reader zetten en een aankoopadvies voor een nieuwe printer – de vrijwilligers helpen met vrijwel elke vraag. ‘Wij zien echt van alles langskomen. Bezoekers stellen de meeste vragen over wachtwoorden. Vaak kunnen ze ergens niet bij, zoals een mailbox of een account. Echt ingewikkelde vragen krijgen we niet. En tegenwoordig vraag ik het aan ChatGPT als ik iets niet weet. Dan geef ik ze een printje mee en kunnen ze thuis de uitleg nog eens nalezen.’

Informatiepunt Digitale Overheid

Het team Programmeren van dbieb zegt in EW Magazine dat vrijwilligers alle ruimte krijgen om hun spreekuren zelf vorm te geven. Ook kunnen ze aanvullende inhoud bedenken. Dbieb werkt met 20 vrijwilligers die spreekuren houden, verspreid over 6 locaties in de gemeenten Leeuwarden en Tytsjerksteradiel. Landelijk zijn er 629 bibliotheken waar digitale hulp wordt geboden. In vrijwel elke bibliotheek is een Informatiepunt Digitale Overheid en een formulierenloket die mensen helpt met administratie en post.

Technischer en individueler

De vrijwilligers zien dat de vragen technischer en individueler zijn geworden. ‘Mensen stellen vooral vragen over hun telefoon.’ Ook zijn steeds meer mensen nieuwsgierig naar de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. WhatsApp kent iedereen inmiddels wel. ‘Computerhulp geven we niet meer. Bijna niemand die hier langskomt, werkt op een laptop.’

.