Altena motie over maaltijdservice

Niet afwachten, nog even aankijken en evalueren, maar zo snel mogelijk actie ondernemen. De gemeente Altena moet ouderen, die afhankelijk zijn van de maaltijdservice van Trema Welzijn en hun voedsel niet zelf kunnen opwarmen, zo snel mogelijk helpen. Daarover is een motie unaniem aangenomen, meldt AD Rivierenland.

Prijzen warme maaltijden ter hoog

Trema levert vanaf half januari geen warme maaltijden meer via de dagelijkse maaltijdservice. Ouderen ontvangen drie keer per week koelverse maaltijden die ze zelf moeten opwarmen. Trema kiest hiervoor, omdat de warme maaltijdservice een te grote prijsstijging voor de afnemers zou betekenen in het nieuwe jaar.

Niet wachten tot ouderen zich digitaal melden

De gemeente stelde dat als inwoners in de problemen kwamen, ze zich moesten melden bij Trema of de gemeente. Maar de politiek vindt dat niet genoeg, aldus AD Rivierenland en Het Kontakt .“Dus we gaan achter een scherm zitten afwachten tot ouderen zich digitaal melden?” Vrije Volkspartij Altena wilde in eerste instantie dat de gemeente per direct zou zorgen voor een warme maaltijd voor de ouderen, maar de motie werd op verzoek van de andere partijen ietwat afgezwakt. De gemeente moet nu binnen een week alle gebruikers van de maaltijdservice benaderen met de vraag of zij zelf in staat zijn om de maaltijd op te warmen.