Agressieve verkoopmethoden telecomprovider
Scheldkanonnades in de deuropening, tuinen die pardoes worden omgespit en kwetsbare ouderen die ’s avonds laat worden opgejaagd. De agressieve werkwijze van de in opspraak geraakte verkoper van telecomprovider Delta Fiber is beslist geen incident, blijkt uit correspondentie in handen van het AD. Het bedrijf start een meldpunt voor gedupeerden.
Uit gesprekken met ruim zestig bewoners, videobeelden en mail- en appverkeer rijst volgens het AD een onthutsend beeld van een telecomreus die bewoners niet als klant behandelt, maar intimideert, uitscheldt en volgens gedupeerden ook oplicht.
Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) ontvangt ‘veel meldingen over telecombedrijven’. “Daar zitten ook meldingen tussen over de praktijken die het AD schetst. Wij zijn dus bekend met de problematiek bij de werving voor glasvezel”, aldus een woordvoerder.
Meldpunt
Het van oorsprong Zeeuwse telecombedrijf, dat een deel van de klachten al heeft onderzocht, opent naar aanleiding van de bevindingen per direct een meldpunt ‘om rechtstreeks ervaringen met ons te delen’. Voor veel bewoners is de grens echter allang bereikt.
Ouwe stinkie winkie
De sfeer aan de voordeur is vaak grimmig. Wie twijfelt of ‘nee’ zegt, krijgt de wind van voren. “Overstappen! Je vuile kankermoeder!” zegt een verkoper aan de rand van een flatgebouw, zo valt te zien op videobeelden in handen van het AD. Ander voorbeeld: een potentiële klant die via app belachelijk wordt gemaakt. ‘Dan niet he, poepert’, schrijft een medewerker op de app, ingezien door het AD. ‘Ouwe stinkie winkie.’