65Klusser met businessmodel
Als handige 65-plusser achter de geraniums zitten? Gert Barnhoorn (68) moet er niet aan denken. Daarom startte hij 65Klusser: een klusbedrijf met ervaren rechterhanden voor allerlei klussen, schrijft AD Haagsche Courant.
Van het in elkaar zetten van meubels na een verhuizing tot problemen met de elektra en loodgieterswerk, de 65Klussers helpen op allerlei manieren. Om te starten, moest Barnhoon op zoek naar klussers die voor hem wilden werken. “In het begin had ik er een hard hoofd in: zouden we genoeg klussers vinden die zich willen aansluiten? Het is verbazingwekkend wat er dan toch op afkomt.”
Flyeren bij koopwoningen
Inmiddels draait 65Klusser een paar weken en de zes aangesloten klussers hebben tot nu toe zo’n twintig klanten geholpen. Klanten kwamen echter niet direct op het bedrijf af. De socialemediacampagne sloeg niet aan, flyers hadden ook geen effect. “Toen ben ik die toch in de bus gaan doen in wijken waar veel koopwoningen zijn. Dat werkte wel, misschien vanwege de doelgroep.”
Kinderen te druk
De doelgroep is net als de klussers zelf 65-plussers. Met name alleenstaande vrouwen maken tot nu toe gebruik van de diensten, aldus AD Haagsche Courant. “Vrouwen houden het langer vol dan mannen. Als de man overlijdt, kopen ze vaak iets kleiners of zijn er aanpassingen nodig in huis. Kinderen hebben het allemaal druk of hebben twee linkerhanden. Dan kunnen wij te hulp schieten.”
Ouderwetse betrouwbaarheid
Sommige mensen vinden het lastig om klussers in te schakelen, vertelt Barnhoorn. “Mensen willen wel graag, maar zijn angstig om mensen in huis te halen, misschien laat je een dief binnen. Al onze klussers hebben daarom een VOG. Ouderwetse betrouwbaarheid en duidelijkheid vinden we belangrijk.”
Het werk netjes doen
Barnhoorn helpt graag mensen met zijn werk. Maar, zo geeft hij zelf ook toe in AD Haagsche Courant: “Er zit wel een businessmodel achter.” Er moet dus op termijn geld aan verdiend worden. “Ik wil constante kwaliteit leveren en ben daarom heel streng op degenen die voor ons werken. Bij de eerste klus kijk ik hoe ze werken en of ze het netjes doen.”
Graag goede reviews
„Voor mij is het ook heel belangrijk hoe ze omgaan met de mensen. Ze moeten niet iedere keer een kopje koffie aannemen als het aangeboden wordt, want dan zit je alleen maar koffie te drinken en doe je veel langer over een klus. Dan krijg je achteraf misschien klachten over een te hoge rekening. Goede reviews, die hebben we, maar krijg je één negatieve review, dan heb je een maand voor niks gewerkt.”