Bankieren met de menselijke maat
Waar grootbanken als ING, Rabo en ABN Amro in hoog tempo kleinere kantoren sluiten, houdt de Volksbank bij Regiobank en SNS juist de deuren open.
Het is een drukte van belang in de Regiobank in het Zuid-Hollandse Moordrecht, aldus een reportage in het AD. Klanten lopen binnen voor bankzaken, advies of een kort praatje. “Dit is de Volksbank in actie”, zegt Martijn Gribnau, de baas van de Volksbank, waar Regiobank, ASN, SNS Bank en hypotheekbedrijf BLG Wonen onder vallen.
Behoefte aan menselijk contact
“Er is nog steeds veel behoefte aan menselijk contact als het gaat om bankzaken. Recent publiceerde De Nederlandsche Bank een onderzoek dat 2,6 miljoen mensen moeite hebben met digitaal bankieren. Hier bij de Regiobank komt heel Nederland langs. Het zijn echt niet alleen ouderen die niet digitaal vaardig zijn, maar ook jongeren die voor advies komen, of een hypotheek. We hebben inmiddels 650 kantoren, waarvan 450 van de Regiobank. Maar er zijn nog witte vlekken in Nederland.”
Niet één belanghebbende
“Wij zijn van het bankieren met de menselijke maat”, zegt Gribnau. Dat klinkt mooi, zegt het AD, maar wat wordt daarmee bedoeld? Gribnau: “We kijken niet alleen naar de belangen van één belanghebbende, bijvoorbeeld de aandeelhouder. We kijken juist naar wat goed is voor de maatschappij, de klant en het bedrijf.”
Financiële problemen oplossen
“We helpen mensen met hun vragen. Eigenlijk zijn we een huisarts op het gebied van bankzaken. Bij SNS hebben we budgetcoaches in dienst die mensen kunnen helpen hun financiële zaken te regelen. En groeicoaches om mensen financieel weerbaar te maken. We helpen mensen echt om hun financiële problemen op te lossen.”