Fietsdoden steeds vaker 70-plussers
Dodelijke fietsongelukken zijn steeds vaker eenzijdige ongevallen, vooral van 70-plussers.
De oudere fietser komt dan niet door een botsing om het leven, maar door een val na onwel worden, een voet tussen de spaken, door een verkeerde stuurbeweging, door een slecht wegdek of door gladheid. Dat blijkt volgens de Volkskrant uit nieuwe cijfers van het CBS.
Opmars e-bike
Terwijl het aantal sterfgevallen onder automobilisten sinds 2000 daalt, is het totaal aantal dodelijke fietsongevallen niet afgenomen. In 2021 waren er 207 fietsdoden. De opmars van de e-bike en een toename van het aantal gepensioneerde fietsers zijn hiervan de belangrijkste oorzaken.
Geen botsing
In 2021 stierven 119 70-plussers door een fietsongeval. In 51 gevallen was geen sprake van een botsing. Onder vijftigers en zestigers vielen er vorig jaar 51 fietsdoden, waarvan 17 na een eenzijdig ongeval, aldus de Volkskrant. Het aantal dodelijke slachtoffers onder 70-plussers ligt ook hoger dan begin deze eeuw. In 2000 vielen er 80 fietsdoden in deze leeftijdscategorie.
Niet alleen door vergrijzing
In 2021 was 57 procent van de fietsdoden 70 jaar of ouder, in 2010 was dat 49 procent. Het grotere aantal oudere slachtoffers komt niet alleen door de vergrijzing: ook per 100 duizend inwoners is het aantal fietsdoden onder 70-plussers in 2021 hoger dan in 2010.
E-bike in cijfers onderschat
Het CBS doet volgens NU.nl geen uitspraken over de oorzaak van het hogere aantal 70-plussers bij dodelijke slachtoffers. Een woordvoerder zegt dat het niet zeker is dat snellere elektrische fietsen gevaarlijker zijn voor ouderen dan gewone fietsen.”Dit komt omdat niet altijd wordt geregistreerd welke type fiets betrokken is bij een ongeluk. Ze zijn ook steeds moeilijker als dusdanig te herkennen, omdat niet altijd meer zo’n zichtbare batterij onder de bagagedrager zit. Het aantal elektrische fietsen wordt daarom in de cijfers onderschat.”