Ik krijgt de hitte er niet uit
In verschillende steden zijn koelteplekken geopend. Ze zijn bedoeld als noodoplossing voor mensen die in een oververhit huis zitten, aldus de Volkskrant.
Om elf uur ’s ochtends tikt de thermometer 30 graden aan in Amsterdam-West, al ligt de gevoelstemperatuur op het betegelde Osdorpplein nog 10 graden hoger. Maar verkoeling is nabij: in de Albert Heijn XL. Daar is op de groenteafdeling, tussen de komkommers en meloenen, een tafel neergezet waar een medewerker koude drankjes inschenkt.
Plat dak, geen isolatie
‘De temperatuur, dat vind ik hier het fijnst’, zegt de 74-jarige Ada terwijl ze aanschuift. ‘Ik woon hier om de hoek, in een flat onder een plat dak zonder isolatie. Vanmorgen was het binnen al 28 graden. Ik krijg de hitte er niet uit.’ Het glaasje water dat haar wordt aangeboden, neemt ze dankbaar aan. Ze was vergeten een flesje mee te nemen.
Proefproject
Deze Albert Heijn is volgens de Volkskrant een van twaalf koelteplekken die de gemeente Amsterdam heeft ingericht. Daar kunnen bewoners tijdelijk ontsnappen aan de hitte. Het proefproject is bedacht door Eline Coolen, die als hittecoördinator werkzaam is bij de GGD. Het is onderdeel van het Amsterdams Hitteplan. Dat treedt in werking zodra de landelijke variant, het Nationaal Hitteplan, van kracht is.
Koele Kaart
Coolen betrok bewoners bij de keuze van de locaties: een kerk, bibliotheken, theater De Meervaart en Stadsboerderij Osdorp. Daarbij was de eis dat de temperatuur niet hoger is dan 27 graden, dat er sanitaire voorzieningen en gratis drinkwater zijn en dat er een plek is om even te zitten. Ook Utrecht, Den Haag en Kerkrade hebben koelteplekken geopend, terwijl Rotterdam op een Koele Kaart aangeeft waar bewoners verfrissing kunnen vinden.\
Noodoplossing
De koellocaties zijn volgens de Volkskrant een noodoplossing voor een groot probleem. Honderdduizenden woningen in Nederland zijn ongezond heet. In Amsterdam scoort stadsdeel Nieuw-West het hoogst op de hittekaart: daar zijn dan ook de meeste koelteplekken.