Neem je 10% op, loop je daarna méér dan 10% mis
Gepensioneerden kunnen vanaf 2029 vanaf de dag dat ze met pensioen gaan maximaal 10 procent van hun pensioenpot ineens opnemen. “Iedereen die met pensioen gaat, kan hiervoor kiezen”, legt pensioenexpert Joost Tieland van Brand New Day uit in het AD. “Maar let op: het gaat pas op 1 januari 2029 in en kan alleen in het jaar waarin je met pensioen gaat. Dus voor de mensen die in de tussentijd de pensioengerechtigde leeftijd bereiken, geldt dit niet.”
Derde pijler
Wel kun je hier iets mee spelen als je meerdere pensioenpotjes hebt opgebouwd, aldus Tieland: Je kunt bijvoorbeeld ook zelf in de zogeheten derde pijler sparen, naast het pensioen waarvoor je via je werkgever spaart. Je zou dat potje op een latere datum kunnen laten ingaan, maar alleen van dit potje kun je dan 10 procent ineens laten uitkeren.”
Belasting
Wie ineens 10 procent opneemt, loopt in de jaren daarna méér dan 10 procent mis. Dat zit zo, aldus Tieland in het AD: zolang er geld in je pensioenpotje zit, krijg je daar rendement over. Minder geld in je potje, betekent ook minder rendement en dus minder uitkering. Ook belastingtechnisch heeft een flinke pensioenuitkering gevolgen in het jaar waarin je die ontvangt.
Toeslagen
Een hoger inkomen in het jaar van de uitkering betekent ook dat het gevolgen kan hebben voor je toeslagen. “Sommige mensen zullen geen recht meer hebben op bijvoorbeeld huur- of zorgtoeslag”, zegt Tieland. “Het is belangrijk om dat vooraf goed in kaart te brengen. Je wilt voorkomen dat je achteraf de toeslag moet terugbetalen, terwijl je het geld al hebt uitgegeven.” Andersom kan ook: wie extra pensioen opneemt, kan in de toekomst juist wel recht hebben op toeslagen, omdat het inkomen dan lager is.