Waar blijft mijn AOW-uitkering?

De Nationale Ombudsman beschrijft in zijn column in de Telegraaf hoe een 68-jarige man op Bonaire op zijn eerste AOW-uitkering wachtte. De man belde uiteindelijk wanhopig naar de Nationale Ombudsman.

Een medewerker van de Nationale Ombudsman belt de SVB. Daarna is het snel opgelost: blijkbaar wordt de AOW niet uitbetaald omdat de man bij de aanvraag zijn adres niet goed had doorgegeven. Hij wordt diezelfde dag nog gebeld door de SVB en hij krijgt zijn AOW met terugwerkende kracht uitbetaald.

Simpel probleem

De Nationale Ombudsman is in zijn column in de Telegraaf blij dat de AOW-gerechtigde zich weer zonder zorgen kan richten op zijn oude dag. “Maar ik vind het ook jammer dat wij nodig zijn om dit soort simpele problemen op te lossen.”

SVB had kunnen bellen

Onbedoeld was het adres goed doorgegeven. “Hoewel er problemen waren met zijn adres, had de SVB wel zijn telefoonnummer en hadden ze hem kunnen bellen”, stelt de Nationale Ombudsman. “Van de overheid mag je verwachten dat ze contact opnemen met burgers als er iets niet klopt en een fout snel oplossen.”