Hoe de stokkende doorstroming doorbreken
Doorstroming in de sociale huursector blijft moeizaam, maar is niet onmogelijk. Maarten Pel (WoningNet) en Barend Wind (de Alliantie) doken in de cijfers en bepleiten volgens NUL20 revolutionaire richtingen om de stokkende doorstroming te doorbreken.
In de huisvestingsverordening van Amsterdam zijn gelijkvloerse driekamerwoningen, die geliefd zijn onder doorstromers, aangewezen voor gezinnen. Dat klinkt logisch, zegt Wind, maar wat als een senior een grote eengezinswoning achterlaat? Dan zijn zowel de senior als het gezin vooruitgeholpen. Bovendien zou je doorstromers vóór urgent woningzoekenden kunnen laten gaan. “Zoiets lijkt te botsen met het rechtvaardigheidsgevoel, want je beloont ‘boomers’ die al eerder de mazzel hadden van een grote sociale huurwoning. Maar het zorgt aantoonbaar voor een langere verhuisketen en dus voor méér mensen die passender wonen. Dat valt te prefereren boven veel minder mensen die strikt volgens de normen gehuisvest worden.”
Veel meer dynamiek
Pel en Wind pleiten bij NUL20 voor een dynamisch matchingsysteem. Wind: “Onze wooncoaches horen vaak dat senioren niet willen verhuizen, ténzij die éne droomwoning vrijkomt. De bewoner daarvan heeft misschien wel een latente verhuiswens, maar niet op dit moment. In het huidige systeem kijken we alleen naar iemands huidige situatie. Niet het verleden (wat voor huis laat je achter) of de toekomst (hoe ziet je woonbehoefte er over een paar jaar uit). Als je dat meeneemt in je matchingsmodel kun je veel meer dynamiek veroorzaken.”
Toekomstige vraag
De sleutel ligt volgens Pel in het analyseren van de toekomstige vraag en daarbij kan het matchingsplatform van WoningNet helpen. Het DAK-platform matcht nu het actuele aanbod met de actuele vraag. “Maar met de beschikbare data is het ook mogelijk om een dynamisch systeem te bouwen waarbij we kunnen matchen op de toekomstige vraag. Met een algoritme op basis van woonwensen, zoekgedrag, reactiegedrag en weigeringsgedrag kunnen we voorspellen welke woningen voor iemand aantrekkelijk zijn. We presenteren alternatieven, waar de zoeker zelf niet aan heeft gedacht maar die misschien wel een ‘match made in heaven’ is. Door voor iedere schakel in de keten een alternatief achter de hand te hebben, is de kans op langere ketens vele malen hoger.”