Babyboomers doen niet mee aan Black Friday
Babyboomers en vooroorlogse generaties doen volgens de Telegraaf nauwelijks mee aan Black Friday. Een grote meerderheid van de ouderen vindt dat Black Friday leidt tot overconsumptie en dat het koopjesfestijn een negatieve impact heeft op het milieu en de samenleving. “Het fenomeen wordt vooral gedreven door digitalisering en jongeren die op hun telefoon naar deals speuren.”
Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Sectoreconoom Henk Hofstede, auteur van het onderzoek, zegt in de Telegraaf: “Winkeliers met een oudere clientèle of onderscheidende producten moeten overwegen helemaal niet mee te doen. Ze doen er misschien goed aan hun uitverkoop uit te stellen tot januari.”
Tweederde negatief
Twee derde van de babyboomers en driekwart van de ’stille generatie’ staat uitgesproken negatief ten opzichte van het fenomeen. Een ruime meerderheid van de jongeren vindt Black Friday wel ’geweldig.’ De rest van de Nederlanders staat onverschillig tegenover Black Friday.
Vooral jongeren
“Black Friday heeft al lang niets meer te maken met uitverkoop de dag na het Amerikaanse Thanksgiving Day,” zegt Hofstede in de Telegraaf. “Het fenomeen wordt vooral gedreven door digitalisering en jongeren die op hun telefoon naar deals speuren. Vandaar dat vooral de jongere generaties er enthousiast over zijn.” Black Friday is op 28 november 2025. Niet alleen de reclames beginnen al vroeger, ook de aankopen komen steeds eerder op gang.