Wat doe je als je een ‘agent’ niet vertrouwt?

De incidenten met nepagenten hebben sinds vorig jaar zo’n vlucht genomen dat de politie alarmnummer 112 in stelling heeft gebracht: sinds juli kunnen mensen die twijfelen of de ‘agent’ met wie ze van doen hebben écht van de politie is, het alarmnummer bellen in plaats van het nummer voor niet-spoedeisende zaken, 0900-8844. NRC beschrijft wat te doen als je een ‘agent’ niet vertrouwt, in een achtergrondartikel over de dood van een 80-jarige vrouw in Amsterdam (‘moeder van de flat’); dood gevonden vermoedelijk na een confrontatie met een nepagent die zij doorhad. Woensdag staan drie verdachten voor de rechter.

Bel 112

De projectleider ‘high impact crimes’ bij de landelijke politie zegt in NRC „Heb je een ‘agent’ aan de lijn en ruik je onraad?Verbreek de verbinding en bel 112. Staat er al een ‘agent’ voor de deur: doe bij twijfel nooit open. Héb je de deur al opengedaan sluit dan de deur meteen en bel dán 112.” Een meldkamercentralist kan meteen laten weten of de politie écht in de wijk actief is – „bijvoorbeeld voor een buurtonderzoek” De meldkamer kan ook meteen politieauto’s naar het adres sturen, zegt hij, „om de daders mogelijk op heterdaad te betrappen.”

Voet tussen de deur

Wat als de ‘agent’ zijn voet tussen de deur zet? Of: wat als de twijfel toeslaat als de oplichter al in je woonkamer staat? „Om alle risico’s te voorkomen, is echt onze boodschap om niet de confrontatie aan te gaan. Zelfs het pakken van de telefoon om de politie te waarschuwen kan op dat moment al aanleiding zijn voor geweldsgebruik.”

Geweld hoort er niet bij

Niet eerder viel er een dode bij een babbeltruc met een nepagent, aldus schrijft NRC. Sterker: zowel de landelijke als de Amsterdamse politie kan niet één geval noemen waarbij geweld voorkwam. Het hoort niet bij het repertoire. Is ook niet nodig. Ouderen geven hun armbanden, halskettingen, trouwringen en bankbiljetten vrijwillig af. En wég zijn de oplichters.