Oud en jong zit even lang achter een scherm

De Nederlander kijkt gemiddeld negen uur per dag naar een scherm, en dat vinden de meeste mensen volgens Trouw wel prima. Dat blijkt uit onderzoek van het Netwerk Mediawijsheid. De verschillen tussen de generaties zijn groot.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen pas echt bereid zijn iets aan hun schermtijd te veranderen wanneer ze zelf vinden dat het een probleem is. Onder babyboomers (geboren tussen 1946 en 1965) is dat maar een kleine groep; 93 procent van de respondenten uit die leeftijdsgroep geeft het eigen schermgebruik een voldoende. Zet daar gen Z’ers (1996-2010) tegenover, en er tekent zich volgens Trouw een contrast af: van die groep geeft maar 66 procent zichzelf een voldoende.

Soort scherm

En dat terwijl jongeren niet bijzonder veel meer tijd op schermen doorbrengen dan babyboomers. “Het verschil zit hem vooral in het soort scherm”, aldus een strategisch projectadviseur bij het Netwerk Mediawijsheid. “Gen Z’ers zitten ongeveer dubbel zo veel op hun smartphone als babyboomers, terwijl babyboomers juist ongeveer dubbel zo veel televisie kijken. Een tv neem je natuurlijk niet mee naar werk of naar bed. En het soort content is op een telefoon ook heel anders. Het zou kunnen dat daar een deel van de verklaring ligt.”

Minder druk

Een andere mogelijke uitleg is de mate waarin mensen zich sociaal verplicht voelen om schermen te gebruiken, zegt de projectadviseur bij het Netwerk Mediawijsheid. “Uit het onderzoek blijkt dat gen Z’ers meer dan anderen het idee hebben dat er van hen verwacht wordt altijd maar bereikbaar te zijn. Babyboomers ervaren die druk minder; voor hen voelt schermgebruik vrijblijvender.”