Campagne moet veel meer over vergrijzing gaan
Politieke partijen hebben het volgens de Volkskrant in hun verkiezingscampagnes opvallend weinig over de vergrijzing. Door de stijgende levensverwachting en dalende geboortecijfers is de Nederlandse bevolking na de Tweede Wereldoorlog in rap tempo verouderd. Belangrijke thema’s als de zorg en de huizenmarkt hangen nauw met de vergrijzing samen. Terwijl andere onderwerpen, zoals de oplopende kosten van de AOW, onderbelicht blijven.
Werkenden ontzien
Door de vergrijzing zullen werkenden relatief gezien een steeds kleinere groep binnen de samenleving vormen, aldus de Volkskrant. Als zij de toekomstige kosten van de vergrijzing moeten ophoesten, kan dat gevolgen hebben voor de economie, waarschuwde een ambtelijke werkgroep van het ministerie van Financiën begin vorig jaar. Extra belasting op arbeid kan mensen doen besluiten om minder te gaan werken. In de zoektocht naar nieuwe inkomsten, adviseerden de ambtenaren, moeten werkenden daarom ‘bij voorkeur’ worden ontzien.
Eenpersoonshuishoudens
De komende decennia wordt geschikte huisvesting voor ouderen alleen maar urgenter, constateert de Volkskrant. Op de Nederlandse woningmarkt zijn de eenpersoonshuishoudens aan een opmars bezig: van 3,4 miljoen alleenstaanden nu tot 4,3 miljoen in 2070. Die toekomstige groei, blijkt uit cijfers van het CBS, komt bijna volledig voor rekening van ouderen.
Samenlevingsvraagstuk
Hoe Nederland met zijn ouder wordende bevolking omgaat, raakt aan fundamentele vragen over hoe de maatschappij eruit moet zien – en is daarmee bij uitstek een verkiezingsthema. Vergrijzing is een ‘samenlevingsvraagstuk’, schrijft de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving in een vorige maand verschenen rapport. Als de politiek dat niet zo benadert, tast dat ‘uiteindelijk het welzijn van huidige en toekomstige generaties aan’.