Wmo-cliënten worden onvoldoende beschermd
Persbericht Senioren Brabant-Zeeland 10-10-2025
Senioren Brabant-Zeeland waarschuwt dat de rechtsbescherming van cliënten binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) ernstig tekortschiet. In een brief aan staatssecretaris Pouw-Verweij uit de vereniging haar zorgen over de tekortschietende mogelijkheden voor cliënten om klachten over zorgaanbieders effectief aan te kaarten. Senioren Brabant-Zeeland vraagt de bewindsvrouw om een eerlijke en onafhankelijke klachtenafhandeling.
De Wmo verplicht gemeenten om regels te stellen voor de afhandeling van klachten. In de praktijk blijkt echter dat gemeenten en zorgaanbieders verschillende interpretaties hanteren. Dit leidt tot onduidelijkheid en grote verschillen in behandeling van klachten. Bovendien nemen sommige gemeenten geen verantwoordelijkheid voor klachtenregelingen van zorgaanbieders, waardoor cliënten tussen wal en schip belanden.
Dominante positie zorgaanbieders
Senioren Brabant-Zeeland wijst op de ongelijke machtsverhouding tussen cliënten en zorgaanbieders. Cliënten riskeren beëindiging van hun zorg wanneer zij kritisch zijn. Ook worden indicaties van gemeenten soms door zorgaanbieders genegeerd, bijvoorbeeld bij huishoudelijke hulp. Hierdoor kunnen cliënten nauwelijks effectief bezwaar maken, omdat onafhankelijke toetsing ontbreekt.
Rol geschillencommissie beperkt
De landelijke Geschillencommissie Zorg is niet bevoegd klachten onder de Wmo te behandelen. Dit betekent dat cliënten die onder de Wmo zorg ontvangen geen toegang hebben tot een onafhankelijke geschillenregeling. Pas wanneer cliënten overstappen naar de Wet langdurige zorg (Wlz) of de Zorgverzekeringswet (Zvw) kunnen klachten door de commissie beoordeeld worden.
Oproep tot versterking rechtspositie
Volgens Leo Bisschops, voorzitter van Senioren Brabant-Zeeland, is de huidige situatie onhoudbaar. “Cliënten die afhankelijk zijn van Wmo-voorzieningen verdienen een eerlijke, onafhankelijke behandeling van hun klachten. De huidige wetgeving biedt daarvoor onvoldoende waarborgen”, aldus de voorzitter van de grootste seniorenvereniging van ons land. Bisschops vervolgt: “Als je hulp in huis krijgt via de Wmo en er gaat iets mis, dan kun je nergens echt terecht om je gelijk te halen. Dat moet veranderen.”
Senioren Brabant-Zeeland roept de staatssecretaris op de wettelijke mogelijkheden voor rechtsbescherming en geschillenbeslechting in de Wmo te versterken en benadrukt bereid te zijn tot overleg met het ministerie en andere betrokken partijen om tot een passende oplossing te komen.