Doortrappen, veilig en vertrouwd fietsen

Dankzij de e-bike fietsen we langer door, maar op oudere leeftijd ben je vaak kwetsbaarder. Dat zorgt ervoor dat senioren gemiddeld vaker bij fietsongelukken zijn betrokken. De Telegraaf bericht hoe de Brabanders DimphieSchepers (67) en Ruud Alleman (70) leeftijdsgenoten helpen veilig en vertrouwd te fietsen.

‘Vanochtend zat ik als vrijwilliger op de buurtbus. Ik stond er versteld van hoe weinig senioren op een rotonde de richting aangeven”, verzucht Ruud Alleman. “Steek die hand uit en maak oogcontact, want een ongeluk zit letterlijk in een klein hoekje.”

De Brabander verzorgt trainingen vanuit Doortrappen, een landelijk initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat erop is gericht om mensen ook op latere leeftijd veiliger en zorgeloos te laten fietsen. Bijna alle gemeenten in Nederland doen mee aan Doortrappen. Op sommige plaatsen zijn er bijvoorbeeld voorlichtingsbijeenkomsten en fiets-checks. In andere gemeenten worden praktische trainingen en behendigheidscursussen georganiseerd. Bij al deze momenten staan gezelligheid en het sociale karakter voorop.

Kies altijd damesmodel

Alleman en zijn collega-vrijwilliger Dimphie Schepers hebben volgens de Telegraaf samen al vele honderden fietsers in Brabant begeleid. Op trainingsdagen frissen zij eerst de verkeersregels op, om vervolgens op de fiets te stappen voor een route door de omgeving.  Basiszaken zoals opstappen, stoppen, afstappen en terug optrekken zijn voor de meesten lastig. De trainers hebben daar de nodige tips voor. Het begint al bij de aanschaf van een fiets of e-bike: Kies ongeacht het geslacht voor een damesmodel.

Versnelling

Tegenwoordig zijn er e-bikes met automatische versnellingsnaven. De versnelling schakelt vanzelf lichter, bijvoorbeeld als je optrekt wanneer het verkeerslicht weer op groen springt.  “Sommigen vergeten tijdig terug te schakelen en moeten dan met een heel zware versnelling optrekken, wat soms niet lukt. Op deze manier voorkom je dat”, zegt Alleman.

Zadelpennen

Schepers:  “Je kunt er ook aan denken om het zadel iets lager te zetten zodat je op een kruispunt gemakkelijker met beide benen aan de grond komt. Verder zijn er speciale zadelpennen die je tijdens het rijden in hoogte kunt aanpassen, met behulp van een knopje aan het stuur.”De Brabantse fietstrainers nemen tijdens de trainingen eigen ervaringen mee, aldus de Telegraaf. “Of ik zelf weleens ben gevallen? Meer dan eens!” zegt Schepers. “Ik benoem dat meteen aan het begin van de trainingen, want zo haal je voor iedereen de schaamte weg om over je zwakheden te praten.”