Fatbike onder de scootmobielen ‘levensgevaarlijk’
Ze worden volgens het AD de fatbikes onder de scootmobielen genoemd: vierwielers die 45 kilometer per uur halen, geen rijbewijs of helmplicht vereisen en als ‘gewone’ scootmobiel worden verkocht. De branche slaat alarm. Er komen nieuwe regels, maar intussen worden ze overal verkocht.
Sinds kort worden er scootmobielen in het verkeer gesignaleerd die 45 kilometer per uur halen, in plaats van 20. “Het zijn net scooters”, zegt Mango Mobility Almelo in het AD. “Deze vierwielers geven ook gas als een scooter of brommer en remmen niet meteen als je de hendel loslaat. Die racewagens zijn echt levensgevaarlijk.”
Veilig en prima in orde
Desondanks wordt dit type megasnelle scootmobiel overal in Nederland aangeboden: bij allerlei winkels en onlineaanbieders is het apparaat voor zo’n 5000 euro te koop. “De mensen willen die ouderwetse modellen niet meer”, klinkt het volgens het AD in de branche. En ook deze scootmobiel ‘is veilig en prima in orde’, met veiligheidsgordel optimaal remsysteem, kenteken, is verzekerd en voldoend aan de Europese richtlijnen.
Nieuwe regels in de maak
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is volgens het AD op de hoogte van de snelle scootmobiel en werkt aan nieuwe regels, die eind 2025 worden bekendgemaakt. Op dit moment geldt: “Scootmobielen vallen onder gehandicaptenvoertuigen. Deze mogen ook 45 kilometer per uur rijden.”
Reactie leverancier
“De nieuwe scootmobiels die 45 kilometer per uur rijden worden volgens cijfers van verzekeraars vooral gekocht door 55-plussers die vanwege hun beperkte mobiliteit niet meer kunnen fietsen of lopen. Uit gegevens van schade-experts blijkt dat deze scooters geen ongelukken veroorzaken. Ook zijn ze met een prijs van 5000 euro veel te duur voor jongeren om als alternatief te dienen voor de beruchte fatbike.” Aldus de reactie van leverancier For-Motion van de zogeheten 45 km/u scootmobiel op “de onjuiste en misleidende beeldvorming die hierover in de landelijke media is ontstaan. In die verhalen wordt gesteld dat de scootmobiel onveilig zou zijn en door jongeren als alternatief voor de snelle fatbike wordt gebruikt, wat tot ongelukken leidt.”
“De negatieve framing dat jongeren onze voertuigen zouden misbruiken, is onjuist en doet geen recht aan de échte gebruikers,” zegt eigenaar Henk Jan Renssen van For-Motion. “Onze klanten zijn mensen die slecht ter been zijn, maar die wel graag zelfstandig blijven. Voor hen is onze For-Motion Forty-5 geen luxe, maar een essentieel hulpmiddel om actief en zelfstandig te blijven deelnemen aan de maatschappij. Hij is juist ontwikkeld voor ouderen en mensen met een fysieke beperking en biedt hen zelfstandigheid en vrijheid.”