Opmars digitale parkeerapps, ouderen buitenspel

Door de populariteit van digitale parkeerapps halen tientallen gemeenten parkeerautomaten weg. Senioren Brabant-Zeeland slaat in het AD alarm en waarschuwt dat kwetsbare groepen in de knel kunnen.

“Wij zijn echt niet tegen vernieuwing, maar ouderen moeten wel kunnen blijven meedoen”, zegt voorzitter Leo Bisschops. “Veel van onze leden zijn bezorgd over deze ontwikkeling.” Het aantal parkeerautomaten daalt snel in veel gemeenten, blijkt uit een inventarisatie van het AD. In Oss schrapte de gemeente een derde van de 97 apparaten en in Roosendaal wordt zelfs bijna de helft van de 73 automaten verwijderd. Breda en Eindhoven haalden eveneens automaten weg.

Steeds minder automaten

Op Texel worden defecte automaten niet langer gerepareerd. Van de 44 apparaten blijft in elk dorp nog maar één staan. Toeristen worden via borden naar digitale betaalmogelijkheden verwezen. Ook Utrecht, Amsterdam en Amstelveen hebben honderden automaten weggehaald. Of ze zijn daar nog mee bezig. In Leiden wil de gemeente het aantal apparaten fors terugbrengen. De gemeente wijst op de groeiende populariteit van parkeerapps en hoopt besparen op beheer en onderhoud. Veel steden worden autoluw en halen parkeerplaatsen weg.

Niet meer zo flexibel

Vooral de oudste groep senioren heeft moeite met de omslag, stelt Senioren Brabant-Zeeland. “De meeste ouderen die autorijden, kunnen heus wel met een parkeerapp overweg”, legt voorzitter Bisschops in het AD uit.  “Maar onze leden zijn gemiddeld 77 jaar oud en lang niet altijd meer zo flexibel.” Hij wijst op de veelheid aan apps, die allemaal verschillende voorwaarden en tarieven kennen. “Ook kun je er niet in alle gemeenten overal mee terecht en dat maakt het best ingewikkeld voor ouderen”, aldus Bisschops.

Voor mijn vader is dit niet te doen

Nederlands grootste ouderenbond wijst ook op andere problemen met parkeerapps. In Eindhoven kwamen begin dit jaar veel klachten binnen over een nieuwe parkeerapp voor gehandicapten. “Voor mijn vader van 77 is het installeren van de app en het invullen van het kenteken helemaal niet te doen”, aldus een reactie in het Eindhovens Dagblad. In Utrecht bleek een app voor bezoekersparkeren zeer gebruiksonvriendelijk voor onder meer ouderen. Ook waren er veel andere problemen mee.