SIRE-campagne een beetje fout gelopen

Een gedrocht, plank misgeslagen, moet gelijk stoppen. Het regent volgens de Telegraaf woedende reacties op de meest recente campagne van SIRE ’Je bent nooit te oud om te leven’ waarin 50-plussers worden neergezet als halve doden.

Alfred International is het reclamebureau achter de campagne. Creative directeur Jeroen van de Sande signaleert in de Telegraaf dat er iets ’een beetje fout is gelopen’.  Het probleem ligt volgens hem bij de verkeerde framing van SIRE. De man in de commercial is tegen de zeventig. “Voor de groep 70-plussers geldt: hoe drukker, hoe beter, en dat is dan ook de boodschap die wij met humor wilden overbrengen. Maar SIRE wil hun campagnes altijd verantwoorden met heel zorgvuldige onderzoeken, en die zijn in dit geval gedaan onder 50-plussers.”

Mediacircus

Marc Oosterhout is voorzitter van SIRE en spreekt in de Telegraaf van een ’mediacircus’. “Een klein groepje oudere reclame- en mediamensen maakt zich hier heel druk over. Maar vanuit de samenleving, en daar is de campagne voor bedoeld, krijgen we bijna geen negatieve reacties in onze mailbox. Integendeel, de participerende ouderenbond ANBO liet ons vanochtend weten nog nooit zoveel aanvragen voor informatie binnen te hebben gekregen.”

Eén woordje

De ophef is te wijten aan het woord 50-plus dat in het begeleidende persbericht van SIRE is gebruikt, zegt Van Oosterhout in de Telegraaf. “In de campagne zelf is namelijk nergens terug te vinden dat het om 50-plussers zou gaan. De campagne draait om ouderen, die we graag willen inspireren om een actief leven te leiden. Ik vind het heel jammer dat het nu opeens allemaal om één woordje gaat, in plaats van om het heel belangrijke feit dat ouderen echt last hebben van oordelen en vooroordelen.”  Oorspronkelijk had SIRE het woordje ’ouderen’ ook in het persbericht staan. Wetenschappers die het onderzoek hadden uitgevoerd dat aan de basis van de campagne staat, wezen er echter op dat de onderzochte groep feitelijk 50-plus was.