Wijs op het enorme potentieel aan kennis

In de hoop de waardering voor ouderen in de samenleving wat op te krikken, is er nu de campagne ‘Je bent nooit te oud om te leven. Gericht op vijftigplussers, waarbij Sire een wel heel brede en levenslustige groep tot het krakkemikkige bejaardendom veroordeelt., schrijft Telegraaf-columnist Marcel Peereboom Voller.

“Het probleem: leeftijdsdiscriminatie en vooroordelen over ouderen. Vooroordelen die overigens in het reclamespotje door Sire zelf worden aangewakkerd door een vijftigplusser uit zijn luie stoel te kieperen en op de dansvloer los te laten voor een dolle salsa-avond.”

Vingertje naar de 50-plusser

In plaats van iedereen onder de vijftig aan te spreken die zich met het smalende „oké boomer” schuldig maakt aan een negatieve stereotypering van ouderen, zo schrijft de columnist van de Telegraaf, wordt met het vingertje gewezen naar de vijftigplusser die, volgens Sire althans, eenzaam en lethargisch op de bank hangt en zelf maar de salsadansvloer op moet om leeftijdsdiscriminatie tegen te gaan en vooroordelen weg te nemen.

Dan ga ik nog liever dood

Sire had volgens Peereboom Voller ook het vingertje kunnen gebruiken om te wijzen op het enorme potentieel aan levenservaring en kennis dat ’senioren boven de vijftig’ kunnen bijdragen, niet alleen aan de arbeidsmarkt maar aan de gehele samenleving. “Dat had een positieve boodschap kunnen zijn. In plaats daarvan moeten we op salsadansen. Om de jeugd ervan te overtuigen dat we nog meetellen. Echt. Ik ga nog liever dood.