Ouderwetse kassabon helpt bij internetbankieren
Eén op de zes mensen heeft problemen met internetbankieren. ABN Amro speelt hierop in, met een experiment in een supermarkt in Waalwijk, meldt het AD. Dankzij papieren kassabonnetjes moeten mensen straks online uit de voeten kunnen.
Als eerste bank in Nederland gebruikt ABN Amro de achterkant van kassabonnetjes om de ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders te bereiken die moeite hebben met lezen, rekenen en het gebruik van computer of smartphone.
Op de kassabon staat een korte tekst en een telefoonnummer (088-226 26 12, op werkdagen bereikbaar), waar mensen terechtkunnen voor hulp bij bijvoorbeeld het installeren van de bankapp, geld overboeken en een machtiging inregelen. Aanmelden voor een cursus digitaal bankieren kan ook, aldus het AD.
Moeilijk te bereiken
Ongeveer een kwart van die mensen schakelt pas hulp in als het eigenlijk te laat is. Vaak speelt schaamte hierbij een rol, blijkt uit eigen onderzoek van ABN Amro naar financiële zelfstandigheid. Mensen die digitaal niet zo vaardig zijn of moeite hebben met lezen, zijn bovendien moeilijk te bereiken, merkt de bank.
Op weg helpen
ABN Amro zette de proef in Waalwijk op samen met Senioren Brabant-Zeeland.. Olaf Nouwens, bij deze organisatie beleidsmedewerker toegankelijkheid , zegt in hert AD: “In een samenleving die steeds digitaler wordt, is het van belang dat niemand buitenspel komt te staan. Veel senioren willen graag zelfstandig hun bankzaken regelen, maar hebben soms iemand nodig om ze op weg te helpen. Dan is het essentieel dat hulp niet alleen beschikbaar is, maar ook zichtbaar en dichtbij. Deze kassabon kan voor mensen echt wat opleveren.”