Slimme e-bike denkt mee in het verkeer
Als slimme technologie auto’s veiliger maakt, waarom kan de fiets dan ook niet slimmer worden? Het Parool bericht hoe Karst Geurs werkt aan een e-bike die de berijder voor ongelukken behoedt.
Karst Geurs, hoogleraar verkeers- en vervoerplanning aan de Universiteit Twente, kijkt volgens Het Parool reikhalzend uit naar de resultaten van een test in een woonwijk van Enschede. Enkele tientallen proefpersonen zullen er rondjes fietsen met een slimme e-bike, in het kader van het zogenoemde Smart Connected Bicycleproject. De fiets is uitgerust met technologie die op specifieke plekken, zoals bij scholen en op verkeersonveilige locaties, de motorondersteuning kan uitzetten en de motor kan laten remmen.
Europese markt
Het project moet antwoord geven op twee vragen: is fietsen met dit moderne rijwiel inderdaad veiliger? En, niet onbelangrijk, is het ook léúk? “Ook met de slimme fiets staat plezier voorop. Hoe vaker mensen hem gebruiken, hoe beter,” zegt Geurs in Het Parool. Hij doet het onderzoek samen met onderzoekers en studenten civiele techniek en informatica en met steun van Accell Group, de grootste fabrikant van e-bikes in Europa. “We ontwikkelen prototypen van slimme fietsen die de Europese markt op kunnen.”
Motor afremmen
Er wordt steeds meer gefietst en de snelheden nemen behoorlijk toe. De gevolgen daarvan zijn terug te zien in de statistieken van verkeersongelukken. Er tekent zich vooral een groei af van het aantal oudere fietsslachtoffers. Een slimme fiets kan helpen dat aantal terug te dringen. “Denk aan een e-bike die waarschuwt bij gevaar, tijdelijk de trapondersteuning vermindert of op de motor afremt,” zegt Geurs.
Positieve reacties
Wat vindt de fietser van zo’n rijwiel dat zich bemoeit met zijn of haar manier van fietsen? Heeft hij of zij daar wel zin in? Geurs zegt hierover in Het Parool: “We hebben consumenten in vijf Europese landen gevraagd aan wat voor soort technologie behoefte is en wat men ervoor wil betalen. Een groot deel reageerde positief. Eenvoudige dingen als valdetectie, assistentie bij routes en snelheidsadvies zijn geen probleem. Maar fietsgebruikers vinden niet alle technologie, zoals directe beïnvloeding van de snelheid, interessant.” En de prijs? “Mensen willen er gemiddeld 100 tot 200 euro extra voor betalen. Dat is zo’n 5 tot 10 procent bovenop de gemiddelde prijs voor een fiets.”