Rabobank moet ton vergoeden na oplichting
Een man en vrouw die bijna €150.000 verloren nadat ze hun bankpassen meegaven aan een oplichter, krijgen €100.000 vergoed door de Rabobank. Dat is volgens de Telegraaf het oordeel van klachteninstituut Kifid, dat het niet eerlijk acht dat het echtpaar zelf opdraait voor alle schade. Rabobank detecteert de ongewone opnames en besluit dan om de betaalrekening bij de tweede opnamepoging te blokkeren. Met die blokkade is het echter snel gedaan, als de vrouw in opdracht van de fraudeur contact opneemt met Rabobank. De fraudeur krijgt haar volgens de Telegraaf zelfs zo ver dat ze tegen een medewerker van Rabobank vertelt dat er niets aan de hand is: ze heeft contant geld nodig voor een dagje Antwerpen en er is absoluut geen sprake van oplichting. De Rabobank-medewerker maakt de blokkade vervolgens ongedaan.
Fraudeurs vrij spel
Hierna hebben de fraudeurs vrij spel. Pas als het echtpaar zich de volgende dag nietsvermoedend bij een Rabobank-kantoor meldt om nieuwe bankpassen op te halen, krijgen ze door dat ze zijn opgelicht. Het stel is bijna €150.000 armer.
Met succes in beroep
Uit coulance vergoedt de bank de eerste pintransactie van €1000, maar meer niet. Een klacht bij het Kifid haalt in eerste instantie niets uit, aldus de Telegraaf: volgens de klachtencommissie heeft het echtpaar ’grof nalatig gehandeld’ en heeft de bank haar zorgplicht niet geschonden. Een daaropvolgend beroep slaagt wel. Het Kifid vraagt zich af waarom de eerste transacties wel werden geblokkeerd, terwijl ’het uitermate bijzondere en ongebruikelijke transactieverloop in de uren daarna onopgemerkt is gebleven’.