Bangmakerij als verkooptruc alarmering
Persoonsalarmering en de Nederlandse Seniorenalarmering hebben ouderen op een agressieve manier benaderd, maakte hen angstig en informeerde hen ook onjuist. Daarvoor moeten zij bijna vijfhonderd gedupeerden schadeloos stellen, meldt het Noordhollands Dagblad.
De beide bedrijven zijn gevestigd in Breda en Hengelo en eigendom van de Alkmaarse onderneming De Zaakgroep. Bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) waren klachten binnengekomen over agressieve werving, onduidelijke prijzen en oneerlijke voorwaarden bij opzegging. Nadat de ACM een onderzoek begon, heeft het bedrijf toegezegd zijn praktijk per direct aan te passen en gedupeerden te compenseren. Daarom stopt de ACM het onderzoek.
Kwetsbare doelgroep
In het totaal zouden 483 ouderen zijn gedupeerd,aldus het Noordhollands Dagblad. Zij worden samen voor ruim 24.000 euro gecompenseerd. Volgens de ACM is het belangrijk dat de ondernemer de werkwijze aanpast omdat zijn bedrijf zich richt op een vaak kwetsbare doelgroep. “Daar moet je als bedrijf rekening mee houden en dan ligt de lat voor zorgvuldig handelen hoog. Wij zullen het bedrijf houden aan de toezeggingen.”
Onder druk gezet
Verkopers benaderen volgens de ACM gericht potentiële klanten aan de deur, via de telefoon en online. Uit sommige meldingen over Persoonsalarmering bleek dat mensen zich bij de verkoop aan de deur onder druk gezet voelden om snel te beslissen, ook omdat er werd ingespeeld op angstgevoelens. In de algemene voorwaarden wordt nu ook duidelijk opgenomen dat de consument binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen kosteloos de overeenkomst kan opzeggen.