Helpdeskfraude is niet te stoppen
Helpdeskfraude is uitgegroeid tot een volwassen bedrijfstak. Banken geven volgens het FD honderden miljoenen uit om dit soort fraude te bestrijden én aan het uitbetalen van schadevergoedingen. Internetplatformen die de fraudeurs faciliteren, blijven grotendeels buiten schot.
Afgelopen jaar werden in Nederland minimaal 10.000 mensen slachtoffer van helpdeskfraude. Het is een vorm van internetcriminaliteit, waarbij oplichters doen alsof ze helpdeskmedewerkers zijn van grote, bekende bedrijven, zoals Microsoft, Google of een bank. Ze vragen je een applicatie te downloaden, sturen je een link om zogenaamd je gegevens te verifiëren of vragen je je geld over te maken naar een ‘veilige kluisrekening’, aldus het FD.
De totale schade in 2023 was volgens de Nederlandse Vereniging van Banken €28 mln, volgens kenners van de branche een zeer voorzichtige schatting. Veel mensen of bedrijven zouden volgens het FD, uit schaamte of angst voor reputatieschade, geen aangifte doen.