Verzekeraars willen actieve zorgbemiddeling

 

Zorgverzekeraars willen klanten die bij een ziekenhuis op een wachtlijst staan actief kunnen benaderen met alternatieven. Dat scheelt onnodige wachttijd, leidt tot een betere inzet van schaarse zorgcapaciteit, schoont wachtlijsten op en helpt zorgverzekeraars aantoonbaar aan hun zorgplicht te voldoen, stelt Jean-Paul van Haarlem, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar ONVZ, in het FD.  Toezichthouders kunnen verzekeraars daar dan ook aan houden, voegt hij eraan toe, en klanten kunnen prestaties vergelijken.

Van Haarlem pleit in het FD voor zogenoemde actieve zorgbemiddeling. Hij wil dat zorgaanbieders, liefst geautomatiseerd, per specialisme melden welke verzekerden er op de wachtlijst staan. Zo kunnen zorgverzekeraars klanten die dat willen gericht benaderen met snellere opties. Of die daarop ingaan, kunnen ze in overleg met de behandelaar of huisarts bepalen: ‘Patiënten hoeven niets, en wij gaan niet op de stoel van de dokter zitten.’ Ook branchevereniging Zorgverzekeraars Nederland wil volgens het FD meer inzicht in wachtlijsten. In de langdurige zorg bestaat zoiets al geruime tijd.