Oplichters vissen vaker achter het net

Nog dagelijks zijn bankklanten slachtoffer van criminelen. Maar de schade wordt kleiner, meldt het AD: van 60 miljoen in 2022 naar 35 miljoen in 2023. Banken werpen meer drempels op en klanten zijn beter op hun hoede.

In 2022 raakten klanten nog 60 miljoen euro kwijt, afgelopen jaar daalde het bedrag tot 35 miljoen euro. Zo’n tienduizend mensen werden slachtoffer, vooral van bankhelpdeskfraude.  Van de 35 miljoen schade was 28 miljoen te wijten aan helpdeskfraude. Dat de schade daalt, is te danken aan de banken en aan de klanten, zegt de chief digital officer bij ABN Amro in het AD. De banken nemen maatregelen tegen fraude. En we informeren de klanten over de vormen van oplichting. We proberen continu te communiceren waar klanten op moeten letten.”

Gesprek Check

Vanaf vandaag kunnen klanten van ABN Amro volgens het AD controleren of ze echt met een medewerker van de bank aan de telefoon zitten door middel van een zogenaamde Gesprek Check. De klant vraagt aan de telefoon de check aan en de medewerker laat via de app of internetbankieren weten dat hij of zij inderdaad een medewerker is. Dat is een extra zekerheid, omdat fraudeurs ook steeds slimmer worden.

Gebruik de app

Klanten zijn zich steeds meer bewust van de gevaren met digitaal bankieren. Maar dat is geen reden om dan maar weer ouderwets te bankieren. Online bankieren blijft het veiligst, verzekert de chief digital officer bij ABN Amro in het AD. “Ik adviseer mijn eigen moeder met de app te werken.”