Zorgverzekeraars luisteren nu beter
De Geschillencommissie Zorgverzekeringen wijst de helft van de klachten af. Dat laat volgens de onlangs vertrokken voorzitter Toon van Mierlo zien dat je niet overal voor verzekerd bent, aldus het FD. Tegelijkertijd worden steeds meer conflicten tussen zorgverzekeraar en verzekerde onderling opgelost.
Het gedrag van de zorgverzekeraars is in de loop der jaren veranderd, zegt Van Mierlo in het FD. De grote winst is volgens de jurist dat zorgverzekeraars meer aandacht hebben voor het verhaal van de verzekerde, en hun beslissingen beter uitleggen. ‘Vroeger wezen ze claims heel technisch af op basis van dit en dit artikel, punt, en verschenen ze nooit op zittingen. Nu komen ze eigenlijk altijd.’
Niemand kijkt naar de polisvoorwaarden
De rechtsbescherming van verzekerden is al met al op orde, denkt Van Mierlo volgens het FD. ‘Feit blijft wel dat vrijwel niemand de polisvoorwaarden goed bekijkt, totdat een meningsverschil ontstaat.’ Van Mierlo: ‘Ik ook niet. Ik ga ervan uit dat er goed over is nagedacht.’