Tech en AI kunnen zorg niet vervangen

Elke dag wordt wel ergens AI en technologie genoemd als oplossing voor de toenemende zorgvraag, de vergrijzing en het personeelstekort, schrijft Myriam Lipovsky (internist-psychotherapeut, werkzaam in de GGZ in Zeist) in de Volkskrant.

Minister Fleur Agema wil er extra in investeren, voormalig minister langdurige zorg Conny Helder zag het als dé oplossing voor de ouderenzorg en op het laatste internistencongres werd met wervende taal een volledig digitale toekomst geschetst, die nu al is begonnen, aldus Lipovsky: veel afspraken in de zorg zijn omgezet naar telefonisch of beeldbellen.

Stille tweedeling

De doordachte inzet van technologie heeft veel potentie, merkt de internist-psychotherapeut op in de Volkskrant. “Maar er kan ook veel verloren gaan. Met een stille tweedeling in de maatschappij als gevolg. Ik zie patiënten die een medisch consult spannend vinden, artsentaal niet goed begrijpen of hun vraag niet duidelijk kunnen verwoorden en dan door telefonisch of digitaal contact volledig overvraagd worden, zonder dat dit door de arts wordt opgemerkt, omdat die geen lichaamstaal kan zien. Deze mensen worden zorgmijder, of gaan juist meer zorg vragen, vaak ook op andere terreinen.”

Sterk overschat

En bij de oudere generatie worden de digitale vaardigheden sterk overschat, aldus Lipovsky in de Volkskrant. “Ik zie fitte en mentaal zeer adequate collega’s worstelen met hun werkcomputer, dus hoe moet dat als ze kwetsbaarder worden? Laten we de zegeningen van AI en technologie verstandig inzetten, ook in de zorg, maar niet als vervanging voor menselijk contact.”