Veel pensioenvragen, maar loket sluit
Bijna negen jaar lang konden mensen met vragen over hun pensioen en andere geldzaken terecht bij de vrijwilligers van Kandoor. Maar deze zomer stopt het platform, meldt de Volkskrant, net nu de grootste pensioenhervorming ooit van start gaat en Nederlanders daar nauwelijks iets over blijken te weten.
Er worden meer dan 1,5 miljoen vragen per jaar gesteld bij Kandoor , onlinevraagbaak waar mensen terechtkunnen met vragen over pensioenzaken, schulden en allerlei andere financiële kwesties. Bob Bevelanders (72) is als vrijwilliger al ruim vijf jaar actief bij Kandoor en zegt in de Volkskrant: ‘Je voorziet blijkbaar in de behoefte van heel veel mensen.Mensen weten de weg vaak niet te vinden, wij kunnen ze daarbij helpen. Vaak is het al fijn als je iemand kunt doorverwijzen naar het juiste loket.’
APG stekker eruit
Maar begin deze maand hoorden Bevelander en de andere vrijwilligers dat het initiatief eind augustus stopt. Pensioenuitvoerder APG, die het platform opzette en bijna negen jaar lang financieel ondersteunde, trekt de stekker eruit. De vrijwilligers zijn verontwaardigd. Bevelander noemt het ‘onbegrijpelijk’. ‘Er is niet één andere organisatie of website waar men op deze manier online vragen kan stellen aan vrijwilligers’, zegt hij.
Laagdrempelig contact
APG vindt dat het platform niet meer past binnen de ‘huidige strategie’ en zegt in de Volkskrant dat mensen met vragen over het nieuwe pensioenstelsel of andere geldzaken ook goed terecht bij de pensioenfondsen of de desbetreffende instantie. Maar dat zien de vrijwilligers toch anders. De laagdrempeligheid van Kandoor door het directe contact is uniek, vindt Bevelander.