Tv is juist voor ouderen, dus waarom verjongen?

Er is veel kritiek op het verdwijnen van diverse tv-programma’s en presentatoren, en dan met name de wat oudere presentatoren, omdat men ‘de omroep wil verjongen’. Die kritiek is terecht, want jongeren kijken toch geen tv, schrijft W. Korpel uit Poortugaal in AD’s ‘brief van de dag’: Zij volgen sociale media en populaire streamingdiensten. Televisie is dus juist voor ouderen, dus waarom verjongen?

Reclame

Het beste bewijs hiervoor zijn de reclameblokken op de publieke omroep, aldus de briefschrijver in het AD. “Meer dan de helft van deze blokken is gevuld met reclame voor trapliften, inloopdouches, sta-opstoelen of relaxfauteuils, rollators en scootmobielen. Om nog maar te zwijgen over allerhande pilletjes, zalfjes en voedingssupplementen tegen pijntjes en ouderdomskwalen die voorbijkomen.”

Marketing

De marketingdeskundigen van dit soort bedrijven hebben heus hun huiswerk wel gedaan, schrijft Korpel in het AD: zij hebben gekeken waar zij hun doelgroep het best kunnen bereiken voordat ze deze dure televisiereclame hebben ingekocht. “Hoe meer populaire programma’s er voor ouderen verdwijnen, of naar onmogelijke uithoeken van de programmering worden verbannen, hoe harder de kritiek zal klinken. Ook als de nieuwe regering nog harder bezuinigt en uiteindelijk de publieke omroep afschaft.”