Verplicht helm dragen omgekeerde wereld
Een verplichte fietshelm als antwoord op het hoge aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer? Dat is alsof we weer terug in de tijd gaan, schrijft Marijke Brouwer- Poelgeest (programmamanager Verkeer bij Fonds Slachtofferhulp) in NRC.
“Naar de tijd waarin je als slachtoffer van seksueel geweld het verwijt kreeg ‘dat je maar geen kort rokje had moeten dragen’. Of ‘dat je maar niet alleen over straat had moeten lopen’. Een dodelijk slachtoffer doordat de bestuurder van een bestelbusje een fietser over het hoofd zag? Tsja, had hij maar een fietshelm moeten dragen.”
Leg schuld niet bij slachtoffer
Victim blaming pur sang, aldus Brouwer-Poelgeest in NRC. “Het is natuurlijk de omgekeerde wereld. Laten we vooral kijken naar de oorzaak van het hoge dodenaantal in plaats van aan symptoombestrijding te doen. En laten we de schuld ook zeker niet bij het slachtoffer leggen. Dagelijks overlijden er ook gemiddeld 19 mensen door een ongelukkige valpartij, waarbij het vallen van de trap hoog op de lijst staat. Moeten we dan ook een helmplicht voor traplopen invoeren?”
Fietspad vol snelle voertuigen
Onze huidige infrastructuur is niet goed ingericht op alle snelle voertuigen die tegenwoordig over de fietspaden vliegen, merkt Brouwer-Poelgeest in NRC op. “Ook zijn mensen gehaast en snel afgeleid in het verkeer. Misschien zouden er op sommige plekken überhaupt geen auto’s meer moeten rijden? Of moet de snelheid er flink uitgehaald worden?” Zo zijn er volgens de programmamanager Verkeer bij Fonds Slachtofferhulp meer aspecten die allemaal invloed hebben op de stijging van het aantal verkeersdoden. “Dus laten we alsjeblieft met zijn allen dáárover de gesprekken voeren, in plaats van over het al dan niet verplicht stellen van de fietshelm.”