Hoe sneller aan de beurt in ziekenhuis

De wachtlijsten in de zorg krimpen ook na de coronacrisis maar moeizaam.

Toch kun je volgens de Volkskrant zelf iets doen om je wachttijd te bekorten.

Soms is er toch een gaatje

‘Mijn eerste tip zou zijn’, zegt Dianda Veldman, directeur van de Patiëntenfederatie in de Volkskrant, ‘om zelf het ziekenhuis te bellen. ‘Bel gerust een paar keer, vraag een beetje door. Het wil nog wel eens gebeuren dat er iemand uitvalt, of dat er toch een gaatje is. Ook hier geldt: brutalen hebben de halve wereld.’

Zorgkaart Nederland

Kijk zelf ook vooral rond, bijvoorbeeld op Zorgkaart Nederland, die elke twee weken met de laatste wachttijden wordt geüpdatet. Daar blijkt al snel dat de wachttijden per behandeling enorm kunnen verschillen. Als je een verwijzing hebt van de huisarts, kun je deze laten omzetten naar de behandellocatie van jouw keuze.

Het krachtigste instrument

Dat kan allemaal behoorlijk ingewikkeld zijn, en daarom is het ‘krachtigste instrument’: je zorgverzekeraar bellen. ‘Dat is veel te weinig bekend’, zegt Veldman in de Volkskrant, ‘maar een zorgverzekeraar heeft zorgplicht als een verzekerde te lang zou moeten wachten. De zorgverzekeraar heeft de verplichting een alternatief te bieden.’

Afdeling zorgbemiddeling

Daarom heeft elke verzekeraar een afdeling zorgbemiddeling. Medewerkers daar hebben inzicht in wachttijden over het hele land, hebben gegevens over de kwaliteit van instellingen en hebben de autoriteit om iets te forceren voor hun cliënten. ‘Afgelopen jaar hebben we 11 duizend verzoeken voor wachtlijstbemiddeling binnengekregen’, zegt de manager zorgbemiddeling bij Zilveren Kruis, met 5,1 miljoen klanten de grootste zorgverzekeraar van Nederland.

Gemiddeld 51 wachtdagen minder

In 76 procent van de aanvragen, konden de klanten van Zilveren Kruis sneller elders terecht dan bij hun eigen behandelaar. Dat scheelde gemiddeld 51 dagen wachttijd, aldus de verzekeraar in de Volkskrant. De 38 medewerkers van de afdeling zorgbemiddeling kijken samen met de verzekerde wat er mogelijk is. De meeste verzoeken gaan over nieuwe heupen of knieën, over oogaandoeningen of over een plek bij de psycholoog.