Thuiszorg stapt uit productiemodel

Thuiszorgorganisaties hebben moeite om alle aanvragen te honoreren door toenemende zorgvragen en personeelstekorten. Dat was volgens de Telegraaf ook zo bij Thuiszorg West Brabant, maar door een nieuwe aanpak lukt het nu om 98% van alle nieuwe cliënten op te nemen.

„We zaten vast in een productiemodel. Zoveel mogelijk uren draaien, daarop was ons verdienmodel gebaseerd. Maar we konden het niet meer bolwerken”, vertelt Christ-Jan Danen, bestuurder van Thuiszorg West Brabant (TWB).  “Van de honderd aanvragen, konden wij zo’n 85 nieuwe cliënten aannemen. De rest werd afgewezen.” In plaats van een zorgvraag klakkeloos te beantwoorden of te weigeren, kijkt TWB nu veel meer naar ’wat kan iemand nog zelf en met hulp van zijn omgeving’.

Vaak minder uren nodig

Bij veel zorgaanvragen die binnenkomen, volstaan minder uren dan aangevraagd, aldus Danen in de Telegraaf. „Wanneer iemand bijvoorbeeld vanuit een ziekenhuis wordt doorgestuurd, krijgt hij of zij vaak een ’standaard thuiszorgrecept’ mee. Onze verpleegkundige gaat dan kijken wat er opgevangen kan worden door iemands netwerk en wat iemand met digitale ondersteuning nog zelf kan. Zo’n 40% van de cliënten die vanuit een ziekenhuis worden doorverwezen, heeft na een of twee weken geen thuiszorg meer nodig.”

Voortdurend monitoren

De verpleegkundigen van TWB monitoren de zorg van hun cliënten voortdurend. Waar bijvoorbeeld op- of afgeschaald moet worden. „We moeten niet in verwenzorg blijven hangen. Twintig tot dertig procent van de zorg die in de wijk wordt geleverd, is onnodig. Ook bij ons zit daar nog ruimte in. Het is lastig om dat te veranderen, want ’we hebben t altijd zo gedaan’”, aldus de bestuurder in de Telegraaf.