Digitalisering banken als voorbeeld voor zorg
“Met sensoren en zorg op afstand kun je zeker veel bereiken.”
Bestuurder Martin den Hartog van de Utrechtse zorgorganisatie AxionContinu merkt vaak dat veel mensen geen weerstand hebben tegen dit soort vormen van zorgtechnologie, zegt hij in de nieuwsbrief van kennisorganisatie Vilans.
Meer zelfstandigheid en eigen regie
Het draagt bij aan zelfstandigheid en eigen regie, aldus de zorgbestuurder. ”Het gaat absoluut een bijdrage leveren. Het is meer de algemene digitalisering van de hele samenleving waardoor ook een tweedeling ontstaat. Dat je voortaan alles via apps of de mail moet regelen. Daarvoor moet je oog hebben, zonder de ontwikkeling te beperken.”
Niet zonder slag of stoot
Den Hartog gaat er vanuit dat “dat een proces is dat ook verandert in de tijd. Als je kijkt naar de bankensector, dan vind ik dat een mooi voorbeeld van dat het wel kan. Die zijn volledig digitaal gegaan en iedere klant moest mee. Dat is niet zonder slag of stoot gebeurd maar het is hen wel gelukt.
Altijd ontwikkelen mét de gebruiker
Anja Laeven, voorzitter van de centrale cliëntenraad van AxionContinu en tevens voorzitter van de Raad van Ouderen, zegt bij Vilans: “Veel ICT wordt vooralsnog voor de ontlasting van de professional ontworpen. Ouderen maken er ook gebruik van en dat zal -noodgedwongen- toenemen. Ik denk dat je als oudere daarin goed moet worden begeleid en ondersteund want de onzekerheid is groot. Daarom: ontwikkel het altijd met de gebruiker.”
Beter voorbereiden op zorg en ondersteuning
Ook meer in het algemeen merkt de voorzitter van de Raad van Ouderen op dat het gesprek vooral mét ouderen en niet over ouderen moet worden gevoerd. Volgens Laeven hoort daar ook bij dat mensen zich beter moeten voorbereiden op het moment in hun leven dat ze straks ondersteuning of zorg nodig hebben.
Voorkom voldongen feiten
Laeven vindt “het nog altijd apart dat mensen zich heel goed voorbereiden op bijvoorbeeld de komst van een baby of een verhuizing naar een nieuwe stad. Maar voor de oude dag zijn geen plannen, dan houdt het ineens op. Je past je badkamer niet aan, gaat niet toekomstbestendig wonen en als je dan ineens hulp nodig hebt sta je voor voldongen feiten en moet je in korte tijd onomkeerbare besluiten nemen. Daarvoor kan ook nog wel meer aandacht komen.”