Oudere automobilist niet onveiliger
Het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft geen betrouwbare cijfers over hoe vaak ouderen bij verkeersongevallen betrokken zijn, maar kan wel een algemeen beeld geven.
Het instituut schrijft volgens het Noordhollands Dagblad in de factsheet ‘Ouderen in het verkeer’ dat veroudering niet per definitie tot onveilige situaties hoeft te leiden omdat 75-plussers zich ook kenmerken door meer rijervaring en inzicht in de eigen beperkingen en compensatiegedrag (rijden als het licht is, niet druk en bij droog weer). ‘Er zijn weinig aanwijzingen dat de achteruitgang van visuele, auditieve en cognitieve functies zoals die plaatsvindt bij normale veroudering ook verkeersveiligheidsconsequenties heeft.’
Zoeken naar juiste keuring
Het is nog zoeken naar de juiste keuring van de rijvaardigheid van ouderen, constateert de krant uit de SWOV-informatie: ‘Het probleem is dat we nog niet goed weten welke functiestoornissen tot een verhoogd ongevalsrisico leiden en in hoeverre deze stoornissen door bijvoorbeeld hulpmiddelen kunnen worden gecompenseerd.’
Zelf ernstiger letsel
Daarbij stelt het instituut volgens het Noordhollands Dagblad dat oudere automobilisten gemiddeld niet onveiliger zijn voor hun medeweggebruikers vergeleken met andere automobilisten en voegt daaraan toe: ‘Ze lopen vaker zelf ernstig letsel (resulterend in ziekenhuisopname of overlijden) op door een botsing met een andere automobilist dan dat ze als automobilist door een aanrijding ernstig letsel veroorzaken bij een andere weggebruiker (automobilist of andersoortige verkeersdeelnemer).’