Woest kloppend hart achter de geraniums

Het vergroten van duurzame arbeidsmarktparticipatie is een van de vijf pijlers die genoemd worden in het regeerakkoord om de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken. “Fijn! ‘Mijn doelgroep’ staat luid en duidelijk in het regeerakkoord! Dit keer ook nog eens als oplossing in plaats van als probleem”, schrijft Anne-Marije Buckens in haar column in het AD.

“Waar werkgevers eerder gesmeekt werden om zich ook eens open te stellen voor de zilverlokken, wordt mijn doelgroep nu eindelijk gezien als de ervaren ruggengraat van de arbeidsmarkt die ons van de aanhoudende arbeidsmarktbenauwdheid moet gaan redden. Dat ze dan weer ‘ouderen’ worden genoemd, vind ik wel weer jammer”, aldus Buckens in het AD.

Toon maakt de muziek

“Wanneer ben je een oudere? De meeste mensen tussen de 50 en de 70 zullen zichzelf niet echt een ‘oudere’ vinden. De naam die je aan een doelgroep geeft, is nogal bepalend voor het imago. Want zeg nu zelf. Zou u liever een oudere medewerker of een ervaren medewerker aannemen? Zie, het is de toon die de muziek maakt.”

Flexibeler pensioenstelsel

Buckens vroeg de afgelopen dagen aan alle 50-plussers die zij  sprak wat zij van het kabinet nodig hebben om langer door te werken. “De oplossing komt immers meestal uit de praktijk.” Anjali (59) vertelt dat een flexibelere uitkeringswetgeving haar zou helpen. Voormalig ondernemer Bert (54) zet liever in op het afschaffen van hokjesdenken. Docent wiskunde Miranda (64) pleit voor een flexibeler pensioenstelsel. ‘Ik ken best veel leeftijdsgenoten die langer willen doorwerken, maar hiermee een dief van hun eigen portemonnee zouden zijn. Wij zitten straks braaf achter de geraniums met ons woest kloppend hart.’