Telefooncheck tegen bankhelpdeskfraude
Een belletje, een gesprekje, een geplunderde bankrekening. Onaangekondigde telefoontjes van ogenschijnlijk behulpzame, en steeds professioneler opererende ‘bankhelpdesk-medewerkers’ zorgen volgens de Telegraaf jaarlijks bij duizenden huishoudens voor onnoemelijk veel leed, stress én financiële schade.
De Nederlandse banken én de telecomsector slaan daarom de handen ineen om extra drempels op te werpen voor cybercriminelen die niet langer in groezelig Engels hun slachtoffers benaderen, maar steeds vaker als volleerde psychologen te werk gaan, benadrukt de Nederlandse Vereniging van Banken in de Telegraaf.
Wet aanpassen
“We willen met het nieuwe project Line Busy kunnen checken of iemand telefonisch in gesprek is tijdens het overboeken van geld. De Telecommunicatiewet biedt nu nog geen ruimte voor zo’n check. Daarom pleiten we voor een aanpassing van die wet. Ook de privacywet zal deels moeten worden aangepast – vanzelfsprekend met alle waarborgen voor privacy.”
Medeverantwoordelijk
Ook de Nederlandse telecomsector ziet het belang van meer mogelijkheden om criminelen een spaak in het wiel te steken. “We voelen ons medeverantwoordelijk”, zegt branchevereniging NLconnect. Want het gaat ook om onze klanten. Providers mogen de banken momenteel niet vertellen of iemand in gesprek is en hoe lang. Om fraude te bestrijden is het nodig dat we dat soort indicatoren mogen verwerken en delen met banken.”
Scam Signal
Line Busy is volgens de Telegraaf gebaseerd op een vergelijkbaar project in het Verenigd Koninkrijk onder de naam Scam Signal. Daar nam het aantal geslaagde fraudepogingen met ongeveer 40 procent af. De gezamenlijke Nederlandse banken en de telecomsector denken, dat een vergelijkbare aanpak ook in Nederland kan werken.