Scootmobiel toch niet op schildpadstand

De gemeente Den Haag kwam met een wel erg onorthodoxe bezuinigingsmaatregel: de snelheid van scootmobielen moest omlaag. Maar daar waren gebruikers niet van gediend, schrijft Trouw.

In 2020 startte de gemeente Den Haag een proef: nieuwe scootmobielen kregen een begrenzing van acht kilometer per uur, dubbel zo langzaam als de oudere modellen.

Proef niet verlengd

Wethouder Kavita Parbhudayal (VVD), meldde, nog voordat de tegenstanders konden inspreken in de gemeenteraadsvergadering, aan Trouw dat de proef ‘zeer waarschijnlijk’ niet wordt verlengd. Had ze wel voet bij stuk gehouden, dan was ze later die dag waarschijnlijk alsnog terechtgewezen door een breedgesteunde motie in de gemeenteraad.

Minder schade

De wethouder hoopte met de snelheidsverlaging een klein beetje op die torenhoge zorguitgaven te beknibbelen. Haar redenering: tragere scootmobielen gaan veel langer mee en brengen minder onderhouds- en reparatiekosten met zich mee. Bovendien veroorzaken ze minder schade, want gebruikers raken bij een lagere snelheid minder snel betrokken bij een ongeval.

Effect onduidelijk

Na de felle kritiek moet ze hier volgens Trouw nu op terugkomen. De gemeente heeft namelijk geen idee of de maatregel wel echt besparend werkt. “Het effect op onderhouds- en reparatiekosten is op deze termijn nog onvoldoende zichtbaar om daar een concrete besparing te zien”, valt te lezen in antwoord op raadsvragen van de SP.

Helemaal geen besparing

Vermoedelijk is er helemaal geen besparing, meent volgens Trouw onder meer belangenorganisatie Voorall. Zo betaalt de gemeente voor de huur van een trage scootmobiel evenveel als voor een sneller voertuig, en lopen langzame voertuigen op het fietspad eerder meer dan minder risico op een ongeluk. “Volgens scootmobielverhuurder Medipoint hebben tragere modellen juist meer onderhoud nodig, omdat ze langer onderweg zijn.”