Je geld digitaal regelen, wat kan helpen
Digitalisering maakt geldzaken toegankelijk, maar niet voor ons allemaal. Ook in digitaal Nederland worden groepen, bewust of onbewust, uitgesloten van digitale dienstverlening. Aldus een waarschuwing van bestuursvoorzitter Laura van Geest van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een opiniestuk in het FD.
Digitale vaardigheden overschat
Zo’n 10 tot 20% van de mensen geeft zelf aan niet over basale digitale vaardigheden te beschikken. En die cijfers zijn waarschijnlijk een onderschatting, schrijft de AFM-voorzitter in het FD,want bij doorvragen bleek maar de helft van de ‘digi-vaardigen’ in staat specifieke opdrachten uit te voeren die relatief vaak voorkomen. Niet verrassend is daarbij de oververtegenwoordiging van ouderen, praktisch opgeleiden, laaggeletterden en mensen met een migratieachtergrond.
Telefoon en informatiepunten
Wat kan deze mensen helpen? Allereerst moeten we aandacht hebben en open staan voor mensen met beperkte digitale vaardigheden, is het advies van AFM-voorzitter Van Geest in het FD. Daarbij helpen goede telefonische dienstverlening en fysieke informatiepunten. De overheid zou het gebruik van DigiD breder kunnen toestaan. Een pensioenuitvoerder kreeg 90 tot 95% minder vragen rond inloggen na introductie van de DigiD. “Daar waar de financiële sector een nutsfunctie vervult, mag of sterker nog, moet ze misschien ook gebruik kunnen maken van nutsvoorzieningen?”