Door bankhelpdeskfraude onveilig gevoel
Verdachten van bankhelpdeskfraude werken in georganiseerd verband en weten onderling van elkaar wat er gaande is en wat hun rol is. “Er is een rijder, iemand die de woning binnengaat met zijn verhaal en iemand die de contacten met de opdrachtgever onderhoudt’, aldus Het Openbaar ministerie naar aanleiding van een zaak die 15 feiten omvat en drie verdachten.
‘Bankhelpdeskfraude’ is volgens het OM een vorm van criminaliteit waarbij veelal ouderen slachtoffer worden van oplichting. “Fraudeurs die zich voordoen als bankmedewerkers en op geraffineerde wijze slachtoffers bewegen om samen ‘veiligheidsproblemen’ op te lossen, waarna geldbedragen worden overgeboekt of met de weggenomen pinpassen geld wordt gepind.
Schade betalen we met z’n allen
De Rabobank heeft in alle gevallen waar het hier om gaat de schade vergoed. De bank becijfert de schade op in totaal ruim 108.000 euro. “Je kunt zeggen dat de kwestie daarmee is opgelost, maar vergeet niet dat wij met z’n allen meebetalen aan wat de bank vergoedt. Doordat de kosten voor de bank omhoog gaan, gaan de kosten voor alle klanten ook omhoog”, stelt de officier. Maar erger vindt hij nog de ontstane gevoelens van onveiligheid bij deze hoogbejaarde slachtoffers. “Velen voelen zich niet meer veilig in hun eigen huis, anderen zijn het vertrouwen in de medemens kwijt.”