Bende laat jonge gamers ouderen afpersen
Tieners zijn het vaak nog. Geronseld via het gamen. Ze praten beschaafd Nederlands en ‘helpen’ hun slachtoffers in korte tijd van hun spaarcenten, sieraden of pensioengeld af. Dit is volgens AD Utrechts Nieuwsblad de uiterst geraffineerde werkwijze van een meedogenloze oplichtersbende, die het gemunt heeft op kwetsbare, vaak dementerende, oudere slachtoffers.
In Utrecht liggen spullen uitgestald die bij de inmiddels opgepakte bendeleden zijn gevonden; horloges, sieraden, postzegelverzamelingen, iPads en mobieltjes. Officier van Justitie Soëlla Mirshahi legt uit dat ze hoopt dat slachtoffers van de oplichters hun spullen herkennen. “Omdat het vaak om kwetsbare ouderen gaat, weten zij of hun kinderen vaak niet eens wat er mist. Slachtoffers zijn soms al vergeten dat ze opgelicht zijn. Toch hopen we op zoveel mogelijk matches.’”
Handel in persoonsgegevens
De verdachten over wie het hier gaat – ze moeten zich in oktober verantwoorden bij de rechtbank – maakten veel slachtoffers in Midden-Nederland, maar ook in Meppel, Groningen en Maastricht. Mirshahie spreekt in AD Utrechts Nieuwsblad van een klassiek geval van bankhelpdeskfraude. “Er zijn vijf verdachten opgepakt. Ze hebben veertig slachtoffers gemaakt. Er is doelbewust gezocht naar vooral alleenstaande vrouwen op leeftijd. Een doelgroep die vaak weinig verstand van IT of online bankieren heeft.” Op internet worden complete lijsten met persoonsgegevens verhandeld.
Stemvervormer om ouder te klinken
Veel bendeleden worden geronseld bij het gamen. Dat zegt Rutger Jeuken, hoofdofficier van justitie van het arrondissementsparket Midden-Nederland. Hij is landelijk belast met cybercriminaliteit. “Gemiddeld zijn daders van cybercriminaliteit 18 jaar oud, maar we zien ook 13- en 14-jarigen. Zij praten via stemvervormers om ouder te klinken.
Eén op de zes doet aangifte
“De schaamte is zo groot dat ouderen vaak hun kinderen niet durven of willen inlichten”, zegt Soëlla Mirshahi. Er zijn gevallen bekend van slachtoffers die voor 7 ton het schip in gingen. Hun hele pensioen was in één muisklik foetsie. Slechts één op de zes slachtoffers van bankhelpdeskfraude doet aangifte, zegt Jeuken in AD Utrechts Nieuwsblad.. “Terwijl we alle aangiften nodig hebben om de puzzel te leggen om bendes te kunnen aanpakken en vervolgen.”