Apps van banken logisch en makkelijk
Een op de zes mensen heeft moeite met digitaal bankieren. Vooral ouderen, laaggeletterden, mensen met een handicap en/of een migratieachtergrond. Het AD en de Telegraaf vroegen lezers om een reactie.
Gewoon te bang voor cybercrime
“Mijn beide ouders zijn in de 90 en doen alles nog met de acceptgiro”, aldus een AD-lezer. “Ze hebben een vaste telefoon met extra grote druktoetsen. Ik heb ze vaak genoeg aangeboden om ze te helpen, maar dan zeggen ze steevast: ‘Nee hoor, we horen zulke enge dingen over fraude en oplichters. Wij doen het op de oude, vertrouwde manier’.”
Tijd genoeg gehad om het te leren
Internetbankieren bestaat al sinds eind jaren 90,merkt een andere AD-lezer op. “De mensen die zich nu tot de groep ouderen rekenen, waren toen nog niet zo op leeftijd en hebben dus de tijd gehad om zich erin te verdiepen en het net als veel andere ouderen te leren.”
Digitalisering te dwingend
Dat 1 op de 6 Nederlanders moeite heeft met digitaal bankieren, is onaanvaardbaar, vindt de overgrote meerderheid van de 5116 deelnemers aan de Stelling van de Dag in de Telegraaf: Banken en overheid houden helemaal geen rekening met oudere en niet digitaal vaardige mensen.
87-jarigie vader doet gewoon alles digitaal
De overgrote meerderheid ervaart het als een gemis dat er inmiddels bijna geen bankfilialen meer zijn en 95% vindt dat banken meer servicepunten moeten inrichten om dit gemis op te vangen. Toch zijn er ook respondenten die vooral voordelen zien van de digitalisering. “De apps van banken zijn zo logisch en makkelijk te bedienen dat het mij verbaast dat zovelen er moeite mee hebben. Mijn 87-jarige vader doet ook gewoon alles digitaal.”