Grote zorgen om online oplichting
Steeds meer Nederlanders worden financieel opgelicht met neptelefoontjes door ’bankhelpdesks’, blijkt volgens de Telegraaf uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), die aan de bel trekt. Vandaag debatteert de Tweede Kamer over cybercrime.
In 2022 kwam de schade in Nederland als gevolg van bankhelpdeskoplichting neer op 51 miljoen euro. Een jaar eerder ging het nog om zo’n 47,5 miljoen, meldt de NVB. Volgens de Fraudehelpdesk verschilt het per bank wat je terugkrijgt, afhankelijk van hoe coulant de bank hierin is.
Al met al liep de totale schade als gevolg van fraude in het betalingsverkeer in 2022 op naar bijna 61 miljoen euro. Dat is redelijk vergelijkbaar met 2021, toen het op zo’n 62,5 miljoen uitkwam.
Groot maatschappelijk probleem
De NVB noemt dit ’zorgelijk’. “Alhoewel banken deze schade veelal vergoeden zorgt dit voor veel leed bij de slachtoffers. Daarnaast verdwijnt het geld rechtstreeks in de zakken van fraudeurs die hier weer andere oplichtingspraktijken mee kunnen financieren. Dat maakt online fraude tot een groot maatschappelijk probleem.”
Vooral ouderen vaak de dupe
Criminelen worden volgens de Telegraaf steeds gewiekster om bankrekeningen te plunderen: Vooral ouderen worden vaak gedupeerd door de zogeheten bankhelpdeskfraude. Deze mensen zijn vaak niet digitaal vaardig en de dieven weten misbruik te maken van hun goedgelovigheid, eenzaamheid en de autoriteit die banken bij hun hebben. Ouderen zeggen volgens de politie vaak geen nee en het telefoongesprek beëindigen vinden ze lastig.
Bent u wel eens online opgelicht?
Het kan iedereen overkomen, schrijft de Telegraaf: online oplichting. Zo kan er een ‘bankmedewerker’ bellen die claimt je te helpen omdat je rekening niet meer veilig is. De krant dit probleem belichten en is daarom op zoek naar Nederlanders die online opgelicht zijn. “Bent u ook gebeld door een ‘bankmedewerker’ en ging dat fout? Dan komen wij graag met u in contact.”