Maanden wachten op huishoudelijke hulp
Alle ambities van Amsterdam ten spijt blijft de wachtlijst voor hulp bij het huishouden groeien: inmiddels staan er 1740 mensen op.
Wethouder Shula Rijxman (Zorg) vreest volgens Het Parool dat dit probleem de komende jaren blijft bestaan.
Ook bij spoed geen hulp
De wachtlijst voor de hulp bij het huishouden bestaat al langer, maar behalve dat die lijst groeit, worden volgens Cliëntenbelang de signalen dat het spaak loopt steeds zichtbaarder. “Zelfs cliënten die met spoed zorg nodig hebben, zoals ouderen die net uit het ziekenhuis worden ontslagen, krijgen die vaak niet,” zegt Cliëntenbelang Amsterdam.”Een dementieverpleegkundige vertelde dat ze de huishoudelijke taken van een cliënt maar op zich had genomen, omdat het huis begon te vervuilen.”
Meer muizenkeutels
De wachtlijst – met een wachttijd van gemiddeld 9,4 maanden – blijft maar groeien. Thuiszorgorganisaties en buurtteams maken zich grote zorgen over deze ontwikkeling. Cliëntenbelang wijst de gemeente op haar zorgplicht. Een thuiszorgmedewerker vertelt in Het Parool over persoonlijke tragedies en ziet bij een eerste bezoek vaak meer viezigheid, vettigheid en meer muizenkeutels dan voorheen.
Bestuurlijke keuzes
Over de oorzaken van de groeiende wachtlijst lopen de meningen uiteen. Wethouder Zorg Shula Rijxman wijst onder andere op de personeelstekorten. Wat evenmin helpt is volgens haar dat er net een nieuwe aanbesteding moest worden gedaan omdat de contracten met de zorgaanbieders afliepen. Cliëntenbelang stelt juist dat de forse wachtlijst het directe gevolg is van bestuurlijke keuzes door het college.
Strengere urgentiecriteria
De gemeente legt vanaf 2020 aan de zorgaanbieders budgetplatfonds op om de kosten binnen de perken te houden. “Bij sommige zorgaanbieders was in april het budget voor het hele jaar al op,” zegt Cliëntenbelang in Het Parool. “We zien strengere urgentiecriteria.”De gemeente wil de plafonds vasthouden, maar zoekt de oplossing vooral in het beperken van de instroom.