Opticiens boeken recordwinsten
De opticiens van Specsavers boekten afgelopen jaar een recordomzet en verkochten meer brillen. Steeds meer mensen hebben een optisch hulpmiddel nodig. Daar komt volgens Het Parool nog bij dat de marges op een bril hoog zijn.
De van oorsprong Britse keten Specsavers boekte het afgelopen jaar een omzet van 185 miljoen euro, ruim 6,2 procent meer dan het jaar daarvoor. De 142 winkels in Nederland verkochten niet alleen meer brillen, maar ook meer contactlenzen en hoortoestellen. De keten wil geen uitspraken doen over het totaal aantal verkochte producten.
Stijgende vraag
Niet alleen Specsavers maakt winst. Ook het moederbedrijf van brillenwinkels Pearle en Eyewish, het Italiaanse bedrijf EssilorLuxottica, boekte in het eerste kwartaal van dit jaar winst. De vraag naar brillen stijgt, bevestigt Olaf Zwijnenburg, sectormanager Retail- en Groothandel bij de Rabobank, in Het Parool. “Er is een stijging in bijziendheid te zien die de vraag naar brillen doet stijgen.” Niet alleen de vergrijzing geeft de brillenverkoop een boost, ook de toename van het aantal beeldschermbrillen die de ogen meer rust geven bij computerwerk.
Hoge marge
De marge in de brillenwereld ligt volgens Zwijnenburg ruim boven de 60 procent. “Dat is echt heel hoog, de gemiddelde marge in de non-food retail is 41 procent.” Hetzelfde geldt voor wat opticiens er onder de streep aan overhouden. “De winst ligt bijna 40 procent hoger dan het gemiddelde in de non-food detailhandel.” Zwijnenburg benadrukt dat een opticien dus veel toegevoegde waarde te bieden heeft. “Blijkbaar is dat geld waard.”
Conservatieve branche
De sectormanager van de Rabobank vraagt zich in Het Parool af waarom er niet veel meer nieuwe spelers in deze branche zijn. “In sectoren met hoge marges is ook meer ruimte om het voor minder te doen. Daarom vind ik het echt verbazingwekkend dat er zo weinig ontwrichting plaatsvindt in deze subsector. Het is eigenlijk een heel conservatieve branche.”
Winkels blijven
Het aantal winkels schommelt al jaren stabiel rond de 2300 winkels. “In heel veel andere sectoren is het aantal winkels enorm afgenomen. De afgelopen jaren zijn er 25.000 winkels gesloten, dat is 25 procent van het totaal. Maar het aantal opticiens is juist lang doorgegroeid en nu heel stabiel. De fysieke component is dus heel belangrijk in deze subsector.”