Zorgbemiddeling bekender maken

Veel patiënten moesten tijdens de coronacrisis lang wachten op een behandeling. Een deel van hen heeft onnodig lang gewacht, omdat ze niet wisten dat hun zorgverzekeraar kan helpen bij het vinden van een snellere plek. Dat blijkt uit een rondvraag van NU.nl.

Als je lang wacht op zorg, moet je zorgverzekeraar je helpen met kijken of je op een andere plek sneller terecht kunt als je hierom vraagt. Dit heet zorgbemiddeling. Zorgverzekeraars konden patiënten die het afgelopen jaar vroegen om zorgbemiddeling meestal goed helpen. De patiënt moest de zorgverzekeraar dan wel bellen. Lang niet iedereen wist dat dit kon.

Gezondheidsschade voorkomen

Gezondheidseconoom Xander Koolman vindt dat de overheid meer had kunnen doen om zorgbemiddeling bekender te maken. “De gezondheidsschade die is ontstaan omdat mensen lang moesten wachten, had deels voorkomen kunnen worden.”

Bijna 50.000 aanvragen

Vorig jaar belden bijna 50.000 mensen naar hun zorgverzekeraar voor zorgbemiddeling, blijkt uit een rondgang van NU.nl bij zorgverzekeraars. Hoeveel mensen er in totaal lang moesten wachten is niet duidelijk, doordat dat niet centraal wordt bijgehouden.

Niet voor iedereen

Niet iedereen zal echter geholpen kunnen worden met zorgbemiddeling. Dit was ook de afgelopen coronajaren zo. Operaties waarna een bed op de intensive care nodig is, konden vaak niet eerder worden gedaan. Ook was op sommige momenten de zorg zover afgeschaald, dat er weinig mogelijkheden waren. In die periodes vroegen ook weinig patiënten bij de zorgverzekeraars om zorgbemiddeling.