Mag een zorgverzekeraar je weigeren?

Maar liefst één op de vijf Nederlanders denkt dat je vanwege gezondheidsproblemen geweigerd kunt worden voor een basisverzekering, blijkt uit onderzoek van Independer en Q&A Research. En dat is niet waar, zegt Mirjam Prins, gezondheidsexpert bij Independer, tegen het AD. In de Volkskrant beschrijft Reinout van der Heijden (van de Geldgids) waarom hij vaak overstapt.

“Het is best ernstig dat mensen denken dat ze vanwege hun gezondheid niet mogen overstappen. Terwijl ze juist goedkoper af kunnen zijn bij een andere zorgverzekeraar.” Aart Hendriks, hoogleraar gezondheidsrecht aan de Universiteit Leiden, denkt volgens het AD dat de verwarring ontstaat omdat zorgverzekeraars bij aanvullende verzekeringen wel de mogelijkheid hebben verzekerden af te wijzen of hogere bijdragen te vragen.

Vrije markt

“De basiszorg wordt noodzakelijk geacht. Via de zorgverzekeringswet is de acceptatieplicht van zorgverzekeraars vastgelegd. Maar de aanvullende zorg is vrijwillig”, zegt Hendriks. “Daar geldt het beginsel van de vrije markt en wordt het aanbod van diensten bepaald door vraag en aanbod.”

Soms wel restricties

Toch is ook uitsluiting bij aanvullende zorgverzekeringen uitzonderlijk en komt dat steeds minder voor. Prins geeft aan het AD aan dat het alleen soms kan spelen bij zeer uitgebreide aanvullende verzekeringen voor bijvoorbeeld fysiotherapie, medicijnen of orthodontie. Ook bij het afsluiten van een nieuwe aanvullende tandartsverzekering, met een vergoeding van 750 euro of meer, kunnen restricties gelden.

Marketingstunt

Wat volgens Hendriks niet helpt bij het misverstand, is dat sommige zorgverzekeraars expliciet benoemen iedereen te accepteren, alsof dat uitzonderlijk is. “Als een soort van marketingstunt, terwijl dat gewoon hun plicht is.”

Vaak overstappen

Reinout van der Heijden, hoofdredacteur van de Geldgids, schrijft in zijn rubriek Geldvraag in de Volkskrant: “Je kunt altijd verrast worden. Daarom stap ik vaak over. Het is geen fijn klusje, maar het dwingt me te kijken en te vergelijken. En ik bespaar er geld mee, waarmee ik tegenvallers compenseer.”

Trein is moeilijk te stoppen

Van der Heijden belicht welke nadelen je kunt tegenkomen. Hij betaalt bijvoorbeeld elk jaar de premie voor de zorgverzekering in één keer vooruit. “Dat levert mij 2 procent korting op. Dat scheelt enkele tientjes, maar ik heb gemerkt dat ik snel moet zijn met overstappen. Als ik dat niet begin december al doe, schrijft mijn oude zorgverzekeraar de jaarpremie ook in één keer af in januari. Die trein is moeilijk te stoppen. Ik krijg het wel weer terug, maar het blijft irritant.”